قیر ۷۰-۶۰

قيرهاي راهسازی بر اساس نتايج آزمونهاي درجه نفوذ و نقطه نرمي دسته بندي مي شوند. رده بندي فقط بر اساس محدوده نفوذ مي باشد، براي مثال، قير 60/70 درجه نفوذي بين 70 تا 60 و نقطه نرمي بين 48 تا oC52 دارد. دقت شود كه در هنگام رده بندي واحد درجه نفوذ بيان نمي شود.
بخش عمده قيرهاي نفوذي قیر 60/70 است که در راهسازي مصرف مي شوند. در دو دهه آخر قرن بيستم در اغلب پروژه هاي راهسازي تمايل بيشتري به استفاده از قيرهاي سفت به دليل توليد آسفالتهاي با خواص بالاتر در مقايسه با قيرهاي نرم بوجود آمده است.

بدين ترتيب قيري كه درجه نفوذ بالايي داشته باشد قير نرم ناميده شده و در مناطق سرد بكار مي رود و بلعكس ، قيري با درجه نفوذ پايين ، قير سخت ناميده شده و براي شرايط آب و هوايي گرم بكار مي رود. در طي سالهاي متمادي ارتباط بين خواص آزمايشگاهي قيرهاي راهسازی و عملكرد آنها در جاده مطالعه شده است. با افزايش بار ترافيك پيش بيني رفتار دراز مدت آسفالت و كارآيي آن اهميت بسيار زيادي پيدا مي كنند.

كارآيي در جاده به عوامل بسياري مانند طراحي، ماهيت كاربرد و كيفيت هريك از اجزاء آسفالت بستگي دارد. از نظر حجمي قير در آسفالت در اقليت است ولي اين ماده نقش اساسي به عنوان بايندر ماندگار و تامين كننده خواص ويسكوالاستيك مخلوط آسفالتي دارد.